Funny Myspace Comments

SELAMAT DATANG DI OKTRIVIANI BLOGS

Selasa, 18 Oktober 2011

Tugas Tentang LAN

Local Area Network (LAN)
 Local Area Network (LAN) adalah suatu jaringan komputer yang hanya berhubungan dalam satu lokasi seperti dalam satu gedung perkantoran saja. Jaringan ini biasanya merupakan jaringan milik pribadi dalam suatu lokasi dan pada umumnya dalam satu lantai disebuah gedung, kampus, atau semua komputer di dalam suatu perusahaan. Hubungan antara dua komputer juga dapat disebut dengan LAN. Umumnya untuk jaringan ini jaraknya tidak lebih dari satu kilo karena apabila terlalu jauh maka transfer data atau informasinya menjadi lebih lambat.
Kebanyakan LAN berbasis pada teknologi IEEE 802.3 Ethernet menggunakan perangkat switch, yang mempunyai kecepatan transfer data 10, 100, atau 1000 mbit/s. Selain itu ada teknologi 802.11 b(biasa disebut Wifi) yang digunakan untuk membentuk LAN.
Berikut Karakteristik LAN :
1.  Mempunyai pusat data yang lebih tinggi
2.  Meliputi wilayah geografi yang lebih sempit
3.  Tidak membutuhkan jalur telekomunikasi yang disewa dari operator telekomunikasi
4.  Biasanya salah satu komputer diantara jaringan komputer itu akan digunakan menjadi server yang mengatur semua sistem di dalam jaringan tersebut.
LAN tersusun dari beberapa elemen dasar yang meliputi komponen hardware dan software. Komponen tersebut dibedakan menjadi dua, yaitu komponen fisik dan komponen software. Komponen fisik meliputi Personal Computer (PC), Network Interface Card (NIC), kabel dan topologi jaringan. Komponen software terdiri atas  sistem operasi jaringan, Network Adapter Drive, dan protokol jaringan.

Inilah contoh gambar LAN




Macam-Macam Topologi

Topologi Bas (Bus) 

Topologi Bas digunakan dalam rangkaian LAN yang asal (Ethernet), yang merupakan suatu kabel sepaksi yang dikongsi oleh semua sumber rangkaian. PC dan peranti mencapai rangkaian melalui kegunaan tap yang merupakan peranti pasif (passive device). Kad perantaramukaan rangkaian (Network Interface Card: NIC) terdapat pada PC untuk mengawal penghantaran dan penerimaan isyarat elektrik kepada kabel sepaksi tersebut.


Penghantaran isyarat elektrik dapat dilakukan secara penghantaran jalur asas (baseband) ataupun penghantaran jalur lebar (broadband). Penghantaran data baseband menggunakan Pengekodan Manchester untuk menghantar data melalui bas tersebut. Isyarat baseband menggunakan kesemua spektrum kabel dan hanya satu isyarat dapat dihantar pada seketika. Oleh sebab itu, hanya satu stesen kerja haruslah menghantar data pada sesuatu ketika supaya mengelakkan perlanggaran isyarat (signal collision). Protokol Kawalan Pencapaian Media (Media Access Control Protocol) digunakan untuk mengawal pencapain bas tersebut.
Namun, penghantaran isyarat secara baseband adalah dwihala (bidirectional), dan isyarat daripada sesuatu stesen kerja dihantar melalui kedua-dua hala kabel yang disambung kepadanya.

Topologi Bas digunakan dalam rangkaian LAN yang asal (Ethernet), yang merupakan suatu kabel sepaksi yang dikongsi oleh semua sumber rangkaian. PC dan peranti mencapai rangkaian melalui kegunaan tap yang merupakan peranti pasif (passive device). Kad perantaramukaan rangkaian (Network Interface Card: NIC) terdapat pada PC untuk mengawal penghantaran dan penerimaan isyarat elektrik kepada kabel sepaksi tersebut.


Topologi Gelang (Ring)


Topologi gelang menghubungkan PC dalam sesuatu gelang logikal secara penghantaran data jalur asas (baseband). Penghantaran data berlaku secara sehala mengelilingi gelang tersebut. Data yang dihantar oleh PC asal mestilah dikeluarkan oleh PC tersebut untuk mengelakkan data tersebut dihantar secara berterusan.
NIC topologi gelang berfungsi pengulang (repeater) yang bertugas
  • (Bypass): data tidak disalin kepada PC, dan digunakan untuk nod tidak aktif ataupun rosak
  • Salin (Copy): data disalin kepada PC supaya PC dapat semak data yang dialamatkan kepadanya
  • Tulis (Write): data daripada PC dimasukkan ke dalam gelang supaya dihantar kepada PC yang lain. Data tersebut akhirnya akan pulang kepada penghantar dan dikeluarkan.
Pengulang tersebut menjanakan semula (regenerates) isyarat yang diterima supaya menjadi isyarat digital yang elok semasa ia meninggalkan pengulang tersebut. Pengulang hanya menyebabkan masa lengah 1 bit sahaja supaya membolehkan penghantaran data secepat mungkin.


Seperti topologi bas Ethernet berbentuk bintang, topologi fizikal topologi gelang juga berbentuk bintang dan sebuah Unit pencapaian berbilang-stesen (Multi-station Access Unit MAU) digunakan untuk menyambungkan setiap PC kepada PC yang lain secara gelang logikal. Ia berbeza daripada hab sebab data yang dihantar dituju kepada PC hilir (downstream) dan bukan kepada semua PC secara serentak.



Penyambungan beberapa MAU dilakukan secara menyambungkan sesuatu MAU kepada MAU yang lain secara gelang logikal.

Topologi Bintang (Star)


Hub digunakan untuk menghantar isyarat antara stesen kerja dan sumber rangkaian yang lain. Kabel pasangan terpiuh serta penyambung RJ-45 digunakan untuk menyambungkan stesen kerja kepada hub. Biasanya sesuatu hub mempunyai bilangan port berjumlah 8, 16, ataupun 24 port. Suatu port khas digunakan untuk menyambungkan sesuatu hub kepada hub yang lain.

Kesemua PC yang disambung kepada mana-mana hub yang disaling-sambungkan akan menerima isyarat yang dihantar oleh sesuatu PC. Tiada penapisan (filtering) ataupun penghalaan (routing) berlaku dalam hub. Sistem ini disebut sebagai rangkaian berkongsi (shared network). Topologi bintang tersebut biasa digunakan untuk menubuhkan LAN sebab kosnya yang rendah dan langkah pemasangan yang mudah. Namun, untuk menampung trafik yang tinggi, suis (switch) boleh digunakan untuk menggantikan hub.


Topologi Tanpa-dawai (Wireless LAN Topology)

Topologi tanpa-dawai menggunakan penghantar-terima (transceiver) radio pada NIC untuk mencapai Titik Pencapaian (Access Point AP) yang terdapat dalam julat penghantaran isyaratnya. Biasanya jarak perkhidmatan adalah 15 m sehingga 240 m.
Set Pelayanan Asas (Basic Service Set) merupakan sel perkhidmatan sesuatu AP, manakala Set Pelayanan Panjang (Extended Service Set) menyambungkan sekumpulan AP melalui LAN untuk membentuk suatu LAN secara logical.


Tidak ada komentar:

Posting Komentar